fbpx

Hogyan született meg Amanda, a mesterséges intelligenciával működő tanársegéd?

Hogyan született meg Amanda, a mesterséges intelligenciával működő tanársegéd? 


A mesterséges intelligencia egyre több területen jelenik meg az életünkben, de ritkán hallunk olyan történetet, ahol az AI nem csak egy eszköz, hanem gondosan felépített, biztonságos és etikus társ az oktatásban. Amanda pontosan ilyen! 

Az innováció mögött egy olyan ember áll, aki nemcsak kutatja, hanem újra is gondolja a tanulás jövőjét: Fecskovics Melinda, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem doktorandusza és nem utolsó sorban Amanda egyik megálmodója. Melinda és a Smartmind fejlesztőcsapatának nem az volt a célja, hogy helyettesítse a tanárokat – hanem hogy kiegészítse és támogassa őket egy olyan eszközzel, ami egyszerre technológiai áttörés és pedagógiai kísérlet is.  

Az interjúnkban Melinda mesél Amanda projektjének a megszületéséről, az első dilemmákról, a diákok reakciójáról, és arról, hogyan lehet a mesterséges intelligenciát felelősségteljesen beépíteni a felsőoktatásba. 


1. Mi volt az a konkrét pillanat vagy élmény, amikor először megfogalmazódott benned Amanda ötlete? 

2024 szeptemberében kezdtem meg doktori tanulmányaimat a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemen. Már az első félévben lehetőséget kaptam arra, hogy előadást tartsak BSc-hallgatóknak a Vállalati digitalizáció tantárgy keretében, ahol a Smart Factory témát dolgoztam fel. Mivel az óra online zajlott, szerettem volna valami igazán emlékezeteset, rendhagyót adni a hallgatóknak. Ekkor született meg Amanda ötlete. Egy már létező, AI-alapú megoldásunkat – a Store Avatar nevű webáruházi alkalmazást – kezdtük el átalakítani oktatási célra. Az avatáros megjelenésű AI tanársegéd eredetileg egy izgalmas kísérletnek indult, de hamar bebizonyosodott, hogy sokkal több rejlik benne. 


2. Milyen belső dilemmák vagy határvonalak merültek fel a fejlesztés során? 

Őszintén szólva nem voltak komoly dilemmáim a funkciók tekintetében – biztos voltam abban, hogy Amanda képes lesz kezelni a hallgatói kérdéseket. A valódi kihívás inkább technikai jellegű volt  az avatáros megjelenés finomhangolása, különösen a magyar nyelvű szinkronizált szájmozgás kivitelezése. Ez olyan terület, ahol korábban kevés tapasztalatunk volt. Célunk az volt, hogy minél életszerűbb, gördülékeny élményt nyújtsunk a diákoknak. 

Ami számomra izgalmas kérdésként merült fel, az az volt, vajon a hallgatók mennyire lesznek nyitottak és bátrak az új technológia kipróbálására. Ma már látom, hogy ez alaptalan aggodalom volt: Amanda rengeteg kérdést kapott, a diákok aktívan és kíváncsian használták ki a vele való interakció lehetőségét. 


3. Amanda zárt rendszere és etikus működése tudatos válasz a jelenlegi AI-hullámra. Milyen szakmai vagy akár emberi aggályokat szerettél volna ezzel előre kezelni? 

Napjainkban trend lett, hogy bárki, bárhova „beépít” egy AI-eszközt – legyen szó munkáról, tanulásról vagy akár hobbiról. Ez a fajta nyitottság üdvözlendő, ugyanakkor gyakran hiányzik mellőle a tudatosság, főleg a biztonság és az etika szempontjából. 

Amanda kapcsán fontosnak tartottam, hogy ne csak a technológiai élményt, hanem a felelős használat üzenetét is közvetítsük. A biztonságos és etikus AI-használat két külön, mégis egymással szorosan összefüggő kérdés – és mindkettő megkerülhetetlen az oktatásban. Az órák során ezekről is beszélgettünk a hallgatókkal. 

Különösen fontos eredménynek tartom, hogy Amanda élménye elgondolkodtatta a diákokat a saját adatbiztonságukról. Szembesülhettek azzal, hogy a legtöbb nyílt AI-szöveggenerátor gyakran pontatlan vagy akár félrevezető, míg Amanda zárt rendszerként transzparensen, biztonságosan működik. Ez a kontraszt segíthet abban, hogy tudatosabbá váljon az AI-eszközök használata. 


4. Ha egy mondatban kellene megfogalmaznod Amanda küldetését, mit mondanál? 

Amanda küldetése, hogy megmutassa a mesterséges intelligencia alkalmazása lehet biztonságos, etikus és személyre szabott módon is támogathatja a hallgatói fejlődést – mindezt adatlopás vagy manipuláció nélkül. Ez az edukációban használt jövőbiztos AI-technológiák alappillére. 


+1 Volt olyan pillanat a fejlesztés során, amikor meglepett Amanda viselkedése vagy válasza? 

Az egyik legkellemesebb meglepetés akkor ért minket, amikor Amanda – az előre betanított témában – spontán képes volt egy témához illő viccet is mesélni. Ez nemcsak a technológia rugalmasságát mutatta meg, hanem azt is, hogy a mesterséges intelligencia képes olyan emberközeli élményt nyújtani, amire eredetileg nem is számítottunk.